Op het plaatje hier naast wordt het zoekgebied tussen Maasbracht en Eindhoven weergegeven.
In dit zoekgebied is een keuze gemaakt voor drie mogelijke tracés: West (geel), Midden (blauw) en Oost (lila).
West
een route die zo veel mogelijk langs de A2 loopt.
Midden
een route die grotendeels de bestaande hoogspanningsverbinding volgt.
Oost
een route die zo veel mogelijk langs de A67 loopt.


Wat betekent dit voor Mierlo?
De boven Mierlo overlappende tracés Midden en Oost staan in bovenstaande illustratie weergegeven, het grijze gebied geeft aan waar de hoogspanningsmasten mogelijk kunnen worden geplaatst. De beide tracés gaan over de Luchenseheide en Molenheide wat tot direct gevolg heeft dat over een afstand van bijna drie kilometer een strook bos van 100 meter breed zal worden gekapt omdat er onder de hoogspanningslijnen geen bomen mogen staan. Dit tast niet alleen de fauna en flora ernstig aan, maar heeft ook tot gevolg dat een gebied waar nu veel gewandeld en gefietst wordt grotendeels verdwijnt.
Daar waar het tracé dicht bij of over woningen komt, worden gezinnen uitgekocht omdat wonen dichtbij of onder hoogspanningslijnen niet is toegestaan vanwege magnetische velden. Voor overige gezinnen in het tracé komen de masten bijna in de achtertuin met geluidshinder tot gevolg. De masten zijn dusdanig hoog dat ze ook in de wijde omgeving zichtbaar zullen zijn. Als een van deze tracés gekozen wordt, zal Mierlo volledig worden omsingeld door hoogspanningskabels en -masten.
Hoe hoog is zo'n mast nu eigenlijk?

Tot slot een aantal foto's die een indruk geven van hoe het er mogelijk uit zou komen te zien op sommige plaatsen. Ze zijn genomen in andere gemeenten in Nederland waar vergelijkbare masten en hoogspanningskabels zijn geplaatst.


